مزایا و معایب اسکلت فلزی در مقایسه با اسکلت بتنی در ساختمان های کشور

از آنجایی که اسکلت اکثر ساختمان ها در کشور ما فلزی یا بتنی بوده و ساختمان ها با بنایی غیر مسلح با محدودیت های خاص ساخته می شوند، آشنایی با مزایا و معایب ساختمان ها می تواند در تصمیم گیری مالکین و مهندسین نقش اساسی داشته باشد.

مزایای ساختمان های فلزی:

  1. مقاومت بالای ساختمان های فلزی: مقاومت فولاد بالا بوده و نسبت مقاومت به وزن آن از بتن بزرگتر است.
  2. مقاومت متعادل مصالح ساختمان های فلزی: مقاومت فولاد در کشش و فشار یکسان و در برش نیز خوب و نزدیک به کشش و فشار است. در تغییر وضع بارها، نیروی وارده، فشاری و کششی قابل تعویض بوده و مقاطع به خوبی عکس العمل نشان می دهند. ولی مقاومت بتن در فشار مناسب بوده و در کشش و یا برش کم است. پس اگر مناطقی تحت نیروی کششی قرار گرفته و مسلح نشده باشند ، تخریب می شوند.
  3. ضریب نیروی لرزه ای ساختمان های فلزی: در قالب های بتن مسلح به علت وزن بیشتر، ضریب نیروی لرزه ای از قاب های فلزی بزرگتر است.
  4. شرایط آسان ساخت و نصب : تهیه قطعات فلزی در کارخانه و نصب آن در محل، در هر شرایط جوی با اعمال تهمیدات لازم قابل انجام است. در مورد محدودیت های بیشتری در این رابطه وجود دارد.سرعت اجرا : سرعت نصب قطعات فلزی نسبت به  بسیار بیشتر است.معایب ساختمانهای فلزی:ساختمان های فلزی اصولا معایب کمی دارند که عبارتند از:ضعف در برابر حرارت-خوردگی فلز در مقابل عوامل خارجی و تمایل قطعات فشاری به کمانش معایب و مزایای ساختمان فلزی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.