2017-11-11

مراحل تخریب سازه‌های فلزی

در اثر عملیات تخریب ساختمان های فلزی ، ساختمان‌های مجاور زیادی دچار خسارت مالی یا تخریب شده و این حوادث گاهاً با تلفات جانی هم به همراه بوده است. با در نظر گرفتن موارد فوق، باید عملیات تخریب به صورت کاملاً حرفه‌ای انجام شود. با نگاه علمی و بررسی شرایط موجود، مناسب‌ترین روش‌های اجرایی تخریب انتخاب ‌و مهم‌تر این که مقوله ایمنی عملیات تخریب حائز اهمیت باشد.

با برنامه ریزی صحیح عملیات تخریب و پیاده سازی این عملیات بر حسب انواع روش‌های مناسب برای انواع سازه‌های فولادی و اجزای آن‌ها، می‌توان به اهداف زیر دست یافت.

  1. حداقل شدن خسارت به اشخاص و اموال عمومی
  2. حفظ سلمت و ایمنی نیرو های کارگاهی
  3. کاهش آلودگی‌های زیست محیطی

تخریب انفجاری

تخریب انفجاری یعنی تخریب به وسیله مواد منفجره که طی آن نخاله‌های ساختمانی به سمت داخلی ساختمان یا به شکلی کنترل شده ریزش می‌کنند. پیش از انجام هر گونه تخریب، انجام ارزیابی دقیق ساختمان به وسیله بررسی و سنجش مناسب ضروری است. به طور کلی ارزیابی باید شامل ارزیابی ساختمانی و ارزیابی سازه‌ای همراه با تصاویر و فیلم‌های گرفته شده جهت استفاده آینده باشد. بر اساس یافته‌های این ارزیابی‌ها، یک طرح تخریب باید همراه با گزارش و محاسبات سازه‌ای جهت ارزیابی پایداری ساختمان مورد تخریب و کلیه ساختمان‌ها، سازه‌ها، خیابان‌ها، زمین و خدمات تحت تاثیر باشد.

اقدامات پیشگیرانه

فنسکشی و اجرای راهرو سرپوشیده

هدف اصلی فنس کشی و اجرای راهروی سرپوشیده، تامین حفاظت عمومی در طول ساخت یا تخریب ساختمان است. به طور کلی فنس کشی، محوطه کارگاه تخریب را از محیط عمومی جدا کرده و از دسترسی و عبور غیرمجاز جلوگیری به عمل می‌آورد. راهرو سرپوشیده همراه با سکوی محافظ، محافظت بیشتر از عبور عابر پیاده در برابر ریزش نخاله‌ها را تامین می‌کند.

داربست بندی

داربست‌های فلزی باید در پروژه‌های تخریب مورد استفاده قرارگیرند. داربست فلزی در صورتی که مطابق با مقررات ایمنی کارگاه‌های ساختمانی و آیین نامه اجرایی ایمنی داربست بندی برپا شود قابل قبول است. تکیه گاه‌های داربست باید دارای مقاومت کافی برای تحمل بارهای عمودی و جانبی وارد بر داربست شامل پوشش‌های محافظ، سکوهای کار و غیره باشند.

بالا بردن ماشین آلات

ماشین آلات مکانیکی باید به وسیله جرثقیل یا سایر ماشین آلات مورد تایید مهندس سازه دارای پروانه بر روی سقف ساختمان قرار گیرد. منطقه عملیاتی باید درحین بالا بردن ماشین آلات مسدود شود. در صورتی که نیاز به مسدود کردن موقت مسیر باشد، مجوزهای مربوطه از پلیس و شهرداری پیش از آغاز عملیات کسب شود.

تکیه گاه‌های ماشین آلات

بار وارد شده از طرف ماشین آلات به کف باید بررسی شود. در صورت نیاز باید شمع زنی در طبقات پایین‌تر از طبقه مورد تخریب انجام شود تا ماشین آلات در شرایط ایمن بمانند. جابجایی ماشین آلات واحد مکانیکی باید تنها محدوده شمع زنی شده انجام شود.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.